آخرین مطالب

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با ماهنامه شورایاران:

ورود شورایاران به مباحث مالی پاشنه آشیل این نهاد است اجتماعی

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری شهرک اکباتان به نقل از ستاد هماهنگی شورایاران محمدسالاری در انتخابات دوره چهارم شورایاری‌ها رئیس هیئت نظارت انتخابات شورایاری‌ها بود اما درکنار تشریح جایگاه و مشکلات کنونی شورایارای‌ها، درباره اتفاقات و مشکلات انتخابات دوره چهارم می‌گوید. از تلاش برای تایید صلاحیت کاندیداهایی که هیات اجرایی آن را رد صلاحیت کرده بود. مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید.
از دیدگاه شما آیا شورایاری ها موفق شدند به جایگاه خود دست یابند؟
با توجه به انتظاری که از ظرفیت نهاد شورایاری ها در شهر تهران می رفت و با وجود همراهی دوره‌های مختلف شوراهای اسلامی از شورایاران، ارزیابی من این است که اگرچه نهاد شورایاری ها به لحاظ ساختاری، آیین نامه و دستورالعمل یک نهاد سازمان یافته شده است اما این نهاد در ایجاد و افزایش مشارکت‌های مردم و ایجاد تعلق خاطر مردم به مدیریت شهری موفقیت‌های لازم را کسب نکرده و حتی شاهد انحرافات بسیار جدی نیز در فرایند فعالیت شورایاری‌ها بودیم. امروز در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها هستیم که با مخالفت نهادهای فرادست مواجه شده بود که با رایزنی تا حدی این مسائل حل شده است. انتظار این بود که قبل از برگزاری این انتخابات نسبت به آسیب شناسی جامع، الگوی مدیریت محله و دلایل عدم تاثیرگذاری جدی نهال شورایاری در مسئولیت‌هایی که بر آنها واگذار شده است، بحث و بررسی و تبادل نظر صورت می‌گرفت تا در سلسله جلسات تخصصی به این مسایل پرداخته می‌شد. بدون شک نهاد شورایاری یکی از نهادهای نظارتی بسیار موثر و کارآمد در شهر تهران است اما با توجه به سابقه تاریخی چهار دوره فعالیت آن به نظر می رسه همان گونه که نهاد شوراهای اسلامی شهر به جایگاه واقعی خود نرسیده اند، نهاد شورایاری‌ها نیز به نقطه مطلوب دست نیافتند.
از نظر شما نقاط قوت و ضعف شورایاری بعد از چهار دوره از فعالیت آنها چیست؟
سوالاتی مطرح است که تاثیر نهاد شورایاری در افزایش مسئولیت پذیری شهروندان در محلات، در ایجاد تعلق خاطر شهروندان به محلات و شهرشان، میزان تاثیر این نهاد در مشارکت شهروندان برای رعایت اصول و قواعد مدیریت شهری از جمله شهرسازی و معماری، تفکیک زباله از مبدا، کاهش تخلفات ساختمانی و غیره چه قدر بوده است؟ آیا تمام شهروندان از این نهاد مردمی  مطلع هستند و چه میزان از عملکرد آنها رضایت دارند؟ شورایاران در برخی از محلات با حداقل آرا و در برخی از محلات نیز با آرای بالایی انتخاب شدند و حال باید بدانیم بعد از این چهار دوره فعالیت این نهاد تا چه حد شهروندان محلات با شورایاران و مدیریت محلات در ارتباط هستند و به آنها اعتماد دارند. شورای اصلاح طلب دوره پنجم قبل از برگزاری انتخابات شورایاران می‌بایست به این مسایل ورود و بررسی‌های لازم را انجام می‌داد تا اصول و چارچوب جدیدی که در آن اشکالات و چالش های گذشته مرتفع شده بود،‌ را برای پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ارائه می کرد تا انتخابات براساس این چارچوب برگزار می‌شد.
ورود شورایاران به مباحث مالی و عملیاتی توسط شهرداری ها و شورای شهر یکی از چالش‌های این نهاد است و در اصل پاشنه آشیل این نهاد شده است و به نظر می رسد باید ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در این خصوص تصمیم جدی بگیرد. امروز به نام اعضای شورای شهر  دسته چک صادر نمی‌شود و  یا به حساب آن ها وجهی برای ایجاد و اجرای پروژه های سطح محلات واریز نمیشود چرا باید به نام شورایاران که بازوی نظارتی شوراهای شهر هستند دسته چک صادر شود مگر نه اینکه شورایاری نهاد ناظرتی در محلات هستند  و ورود دادن این نهاد به مسائل مالی و اداری به معنای این است که شورایاری‌ها جزئی از ساختار شهرداری تهران شوند و ساختار وسیع شهرداری مدام گسترده تر شود. این فضا موجب شده تمام افرادی که به صورت داوطلبانه در محلات فعالیت دارند، انتظار داشته باشند جزئی از ساختار و کارمند شهرداری شوند. این رویکرد موجب شده تا شورایاری ها و مدیریت محله به جایی برسد که پروژه های نواحی و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی را اجرایی کند. از دیگر مشکلاتی که بعد از برگزاری انتخابات دوره چهارم ایجاد شد که در یک تصمیم ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در کنار شورایاران منتخب، معتمدین محلاتی انتصاب کردند تا مدیریت محله شامل افراد شورایاری ها و نمایندگانی از امور مساجد، بسیج، هیات مذهبی و امثالهم  و  معتمدین فعالیت داشته باشند. اینکه در کنار منتخبین مردم، معتمدین انتصاب شدند برخلاف مصوبات قانونی شورا بود و باید شورای پنجم نسبت به این موضوع تصمیم جدی بگیرد.
مهمترین معضلی که در سیستم شورایاری می توانید به آن اشاره کنید چیست؟
به نظر می‌رسد مشکلات و چالش هایی که سطح شورایاران پس از ورود آنها به شهرداری‌ها و مباحث مالی ایجاد شده است، به قوت خود باقی بماند. لازم بود این چالش‌ها را حل و فصل می‌شد و به کاندیدای جدید اعلام می‌شد که بر اساس شیوه و رویکردهای گذشته انتخابات برگزار نمی‌شود تا شورایاران منتخب طلبکار نباشند که در دوره‌های گذشته اینگونه بود و حال اینگونه نیست. باید قبل از برگزاری انتخابات تکلیفمان را با نهاد شورایاری‌ها مبتنی بر آسیب شناسی که به آن اشاره شد مشخص می‌کردیم. معتقدم اگر انتخابات شورایاری دو تا سه ماه این انتخابات به تعویق بیفتد اما آسیب‌شناسی انجام شود بهتر از آن است که بدون ارزیابی جامع و کامل فرایند های گذشته انتخاباتی را برگزار کنیم که مبنای آن همانند گذشته باشد و یا بخواهید بعد از برگزاری انتخابات مبنا برای آن تعریف کنیم. شورایاران فعلی سرمایه های اجتماعی هستند که باید از تجربیات آنها برای حل مشکلات مدیریت شهری استفاده کرد امروز اشکالاتی در مکانیزم برقراری ارتباط با نهاد شورایاری‌ها وجود دارد و باید آسیب شناسی شود تا الگوی مطلوب مبتنی بر آسیب شناسی ارائه شود و نهایتا این انتخابات برگزار شود.
درباره این مساله پیش از این هم نظراتی مطرح شده بود
بله. امروز دولتمردان دولت اصلاحات و حتی شخص رئیس دولت اصلاحات در جلسه اخیر اعلام کرده است کاش همان زمانی که هشدار داده شده بود در خصوص اختیارات نهاد شوراهای اسلامی شهرها بازنگری و بازبینی انجام می‌شد تا در یک فضای واقع‌بینانه انتخابات شوراها برگزار می‌شد. یکی از چالش هایی که خانواده شوراها در سراسر کشور با آن مواجه هستند این است که بعد از گذشت چند دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر هنوز بازنگری در قانون شوراها صورت نگرفته است. مگر می شود الگوی طرح شود و در 4 دوره متوالی نقاط قوت و ضعف آن آسیب‌شناسی نشود! امروز فلسفه وجودی شوراهای شهر و روستا با تردید مواجه شده و همچنان حداقل اختیارات شوراها کاسته‌ می‌شود.
نهاد شورایاری‌ها مصوبه مجلس ندارد و بر اساس توافق و تعامل میان حاکمیت و دولت و مبتنی بر مصوبات شورا شهر تهران اداره می شود، باید بازنگری جدی درباره این نهاد ایجاد شود زیرا الگوی کنونی مشکل دارد. بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند ظرفیت واقعی شورایاران با این گستردگی و وسعت که امروز  از آن سراغ داریم نیست و بیش از این است و شورای شهر و شهرداری تهران می‌تواند از این سرمایه اجتماعی بیش از حال استفاده کنند. امروز فاصله زیادی میان مدیریت شهری با شورایاران وجود دارد و باید تلاش شود به فهم مشترک با شورایاران رسید.
شما در انتخابات شورایاری‌ها دوره گذشته حضور داشتید. چه اقداماتی انجام برای برگزاری بهتر این اننتخابات انجام شد و چه مشکلاتی وجود داشت؟
انتخابات شورایاری‌ها در شهر تهران بزرگترین انتخابات محلی است زیرا در  354 حوزه انتخابات داشتیم. اگر در انتخابات شورای شهر تهران یک حوزه انتخابیه وجود دارد و کاندیدای همه حوزه‌های انتخاباتی یک لیست است در انتخابات شورایاری‌ها هر محله کاندیدای و لیست مخصوص خود را دارد، این موضوع موجب شده تا جنس انتخابات بسیار پیچیده تر شود. در شورای چهارم تصمیم گرفته شد که برای اولین بار هیئت نظارت بر انتخابات بر در کنار هیئت اجرایی انتخابات فعالیت کند. در دوره‌های گذشته نظارت‌ها بر انتخابات بر اساس آیین نامه های انتخاباتی بود. مسئولیت ستاد اجرایی انتخابات شهرداری بود و معاونت فرهنگی اجتماعی مسئولیت آن را بر عهده داشت و با مشارکت شهرداران مناطق 22 گانه و نواحی این انتخابات برگزار می‌شد. هیات نظارت با توجه به وظیفه ذاتی شورای شهر با حضور 9 نفر از اعضای شورای شهر، ایجاد شد و  ما به عنوان هیات نظارت مرکزی دستورالعمل و آیین نامه های لازم را تدوین کردیم. بر این اساس در کنار تعامل با نهادهای فرادست، فرمانداری تهران، شمیرانات و ری را به عنوان ناظر عالی انتخابات، انتخاب شدند . هیئت نظارت در سه سطح تشکیل شد؛ سطح نخست هیئت نظارت مرکزی با حضور 9 نفر از اعضای شورای شهر به همراه  کمیته‌های متعددی از جمله بازرسی، روابط عمومی و اطلاع رسانی، پشتیبانی مالی و اداری، هماهنگی امور مناطق، رسیدگی به شکایات و  آموزش تشکیل شد . سطح دوم در منطقه با حضور سه نفر ایجاد شد  و سه کارگروه‌ هماهنگی محلات و رسیدگی به شکایات، روابط عمومی و آموزش و پشتیبانی و مالی و اداری در این سطح تعریف شد و سطح سوم نیز در محلات بود ؛یک نفر به عنوان رئیس هیئت نظارت محله انتخاب شد و  تعداد حدود 1800 صندوق در سطح محلات 22گانه جانمایی شد و برای هر صندوق نیز دو نفر ناظر تعیین شد.این شیوه ساختار هروی تهیه شد که از محل تا منطقه و ستاد مرکزی بتوانیم در سطوح مختلف نظارت بر انتخابات انجام شود. هیئت اجرایی نیز بر اساس وظایف خود  فراخوان انتخابات را صادر کرد و  کاندیدهای شورایاری‌ها ثبت نام را در مدت زمان مشخص انجام دادند . همه فرآیندهای ثبت نام به صورت الکترونیکی و هوشمند برگزار شد نهایتاً بعد از ثبت نام صلاحیت ها توسط هیئت اجرایی  انجام شد که بعد از پایان رسیدگی متوجه شدیم که لیستی از سوی هیئت اجرائی به هیئت نظارت ارائه شد که متأسفانه تعداد زیادی از کاندیداها رد صلاحیت ها شدند. اقدامی که به صورت جدی ما را غافلگیر کرد زیرا  حدود 1762 نفر بر اساس مدارک و اسنادی که ارائه شده بود رد صلاحیت شده بود.
علت رد صلاحیت‌ها چه بود ؟
در آن زمان به ما اعلام شد که هیات نظارت در دوروز نظر خود را نسبت به رد صلاحیت ها اعلام کند.
در حالی که پرونده این افراد رد صلاحیت‌ شده در اختیارمان نبود و نمی دانستیم که این افراد بر چه اساسی رد صلاحیت شده بودند باید نظر می‌دادیم. اختلاف جدی ما با هیئت اجرایی برسری ردصلاحیتها آغاز شد. استدلال ما  این بود که نهاد شورایاری‌ها یک نهاد محلی است و تاثیر رد صلاحیت بدون توجیه قانونی در سطح محلی تبعات و آثار بسیار زیادی برای کاندیداها خواهد داشت و این شائبه وجود داشت که عناوین و برچسب هایی به این افراد وارد شود که  تداوم حضور  و زندگی آنان در محلات با مشکل مواجه ‌شود برای همیشه با صراحت اعلام شد که باید تمام پرونده‌ها و دلایل رد صلاحیت‌ها به هیئت نظارت ارجاع داده شود تا تک تک آن را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت جلسه‌ای گذاشته شد و در این جلسه اعلام شد اگر این پرونده‌ها در اختیار ما قرار نگیرد  خواستار عدم برگزاری انتخابات هستیم. در نهایت پرونده ها در اختیار ما گذاشته شد و ما دلیل این رد صلاحیت‌ها را بررسی کردیم . پس از بررسی متوجه شدیم که علت اصلی این رد صلاحیت ها ناشی از تحقیقات محلی که در آیین نامه نحوه برگزاری انتخابات و تعیین صلاحیت‌ها که توسط ستاد هماهنگی شورا تدوین شده بود، رخ داده است. همچنین بسیاری از استعلام‌ها از مراجع قانونی آمده بود و تعداد قابل توجهی از  این کاندیداها پرونده‌هایی بر علیه آنها در مراجع قضایی و نیروی انتظامی تشکیل شده بود بدون اینکه رای برای آنها صادر شود به همین دلیل آنها را رد صلاحیت کرده بودند. کمیته حقوقی هیات نظارت که متشکل از صاحب نظران نمونه کشور و تعدادی کارشناسان و مدیران ارشد وزارت کشور بود، موارد را بررسی کردند و در نتیجه  استدلال کردند موارد اتهامی موجب محرومیت کاندیدا ها نمی‌توانند باشد. مورد دیگر مربوط به بندی بود که در آن قید شده بود که باید حتما کاندیدها یکسال ساکن یک محله باشد اما اثبات آن کار راحتی نبود زیرا سازو کار ثبت این موضوع وجود نداشت این موضوع نیز با نهادهای فرادست مطرح شد و به این نتیجه رسیدند که که مشخص کردن محل سکونت کاندیداها امکان پذیر نیست و در نهایت همه کسانی که به لحاظ قانونی مشکلی نداتشند تایید صلاحیت شدندو کمتر از  100 نفر از کسانی که در مراجع قانونی و قضایی دارایی آرای مبتنی بر جرم موثر داشتنند، تایید نشدند و وقتی با خود آنها نیز صحبت کردیم خودشان انصراف دادند درآن مقطع  کسی نبود که به رد صلاحیت خود اعتراض داشته باشد. ما در این فرآیند به هیچ عنوان رویکرد سیاسی را مداخله ندادیم.
چه تضمینی وجود دارد که در انتخابات پیش رو درباره رد صلاحیت کاندیداها تکرار نشود؟
قطعاً در انتخابات پیش رو ستاد هماهنگی شورایاری با مشکلات مواجه خواهد بود که باید در آیین نامه اجرایی خود این موارد را شناسایی و اصلاح کند. البته اخیرا برخی از این ایرادات از جمله شاخص حسن شهرت از اساسنامه حذف شد. باید اصلاحات مبتنی بر رویکرد گفتمان اصلاح طلبی باشد و تلاش شود دریاره تحصیلات و داشتن تخصص شورایاران تصمیمات جدی گرفته شود.
در کنار اصلاح این موارد آیا در برگزاری انتخابات ستاد هماهنگی شورایاران مشکلات دیگری دارند؟
بله وجود دارد. شهروندان تهرانی به نوعی به نمایندگی از روستاها و شهرها و استان‌های مختلف هستند که در این شهر ساکن شدند در برخی از محلات افراد به صورت طایفه‌ای و قبیله‌ای زندگی می‌کنند و این موضوع می‌تواند در فرایند انتخاب شورایاران اثرگذار باشد. این امکان وجود دارد که شهروندانی از یک محله در محله و منطقه دیگر رای بدهند وجود دارد و این یک خطای جدی است که کسانی سرنوشته محل را رقم می‌زنند خودشان ساکنان محله نیستند این یکی از اشکالات جدی است که در این دوره نیز مواجه خواهیم شد آن زمان تذکر دادیم و بارهای بار اعلام کردیم تا نسبت به آن ساز و کارهای لازم قانونی اقدام شود.
منبع: ماهنامه شورایاران
برای مشاهدۀ اصل خبر اینجا را ببینید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

رانندۀ تاکسی قربانی سارق مسافرنما

دیدار از نویسندۀ کتاب «از مهدی تا مهدی»

خدمات الکترونیک تامین‌اجتماعی تحول بزرگی در خدمات اجتماعی است

بازگشت جوانان پاس با 6 گل

آموزش حرکات اصلاحی در "سلامت باشیم"

با برگزاری الکترونیکی انتخابات درصد تخلفات بسیار پایین خوهد آمد

توسعه خدمات غیرحضوری و تسهیل خدمات حضوری تأمین اجتماعی با بهره‌گیری از آی.تی.

مشارکت، دقت، صحت و سلامت انتخابات اهداف ما در برگزاری انتخابات شورایاری ها است

انتخابات شورایاری ها برگزار می شود

سرقت دار و ندار قربانی به صورت گروهی

آغاز ثبت نام وام 20 میلیونی ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

نرم افزار بر خط شارژبوک استارت آپ حوزۀ مدیریت آپارتمانها

بعضی از وسائل نیاز به تعمیر و بعضی از وسائل نیاز به رنگ آمیزی دارند

سخنرانی دکتر ابوطالب صارمی در کنفرانس بین المللی زنان

مالباختگان پروژۀ جعفریه امروز سر زمینهای خود حاضر شدند

وضعیت تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات شورایاری معلوم شد

تأیید صلاحیت مدیران مجتمع های مسکونی حلقۀ گمشدۀ قوانین

روز مشتری هایپرمی، روزی متفاوت برای مشتریان

شورایاری‌ها در هفته ای که گذشت

مساجد از شعب اخذ رأی در انتخابات شورایاری‌ها حذف نشده است

سازمان بازرسی مرجع تشخیص عدم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیست

فراخوان جذب همکار جهت راه اندازی و اداره فروشگاه فرهنگی موزه

بازدید ریاست و مدیران دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی تهران از انجمن

مشارکت بالای مناطق 4 و 5 و1 در انتخابات شورایاری‌ها

شورا مخاطب نامه سازمان بازرسی نبود

گزارش عملکرد 100 روزه صندوق بازنشستگی کشوری منتشر شد

شرایط اعطای تسهیلات به بازنشستگان نیروهای مسلح

خیابان شهید بوذری، تفرجگاه رانندگان خط اندیشه به آزادی

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها غیرقانونی است از برگزاری آن جلوگیری کنید

اجرای طرح با مهر تا مهر

داستان بی انتهای پروژه جعفریه

چگونه اسنادمان را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی بفروشیم

ظرفیت شورایاران برای توسعه‌یافتگی محلات استفاده شود

شهرک اکباتان مدیران جدید خود را خواهد دید

شورایاری، یک واژه غریبه

امضا تفاهم نامه همکاری مشترک انجمن آلزایمر با کتابخانه موزه ملی ملک

«احساس بهتر» با خنده درمانی

توقف مترو در ایستگاه اکباتان

جریمۀ درختان خشک شده به شهرداری پرداخت شده است

سرقت از رانندۀ تاکسی در زمان پنچرگیری

20 تیر، آخرین مهلت تکمیل مدارک داوطلبان انتخابات شورایاری‌ها

تشریح برنامه‎های شب و روز میلاد امام رضا(ع) در حرم رضوی

پایان طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا

نوجوانان پاس فصل جدید را با پیروزی آغاز کرد

سمینار آموزشی «ساعت اول تولد» در صارم برگزار شد

به کمک کلاس‌های آموزشی صارم زایمان طبیعی را انتخاب کردم

افزایش ساعت کار کلینیک قلب بیمارستان صارم

هوشیاری نگهبان ورودی باعث نجات همشهرکی

چگونگی ترتیبات برگزاری مجمع عمومی

گروه تئاتر در اکباتان راه انداخته‌ام