سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز مطرح کرد:

تشریح اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه حرم مطهر رضوی طی سال یکهزار و سیصد و نود و هشت هجری شمسی فرهنگی

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری شهرک اکباتان به نقل از آستان نیوز مکانی که تلاش آن بر این است تا علاوه بر ارائه خدمات رفاهی و تسهیلاتی، محیطی امن و آرام در شان زائر و مجاور این همام فراهم آورد. پس از گذشت چهل و یک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آنچه در این مدت در صحن و سرای این بارگاه منور رضوی انجام گرفته توسعه و بهبود خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف رفاهی، تسهیلاتی و امنیتی و فضاهای عبادی و زیارتی بوده و بررسی کارنامه‌ عملکرد معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گواه این مطلب است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی آستان نیوز با مصطفی فیضی؛ سرپرست معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی است که در آن به تشریح عملکرد یکساله مجموعه متبوع خود می‌پردازد.
بدون شک طرح «یا معین‌الضعفاء» یکی از برنامه‌های محوری مجموعه آستان قدس رضوی است که با اولویت سالمندان و بیماران انجام می‌گیرد. چند سال از اجرای این طرح می‌گذرد و شیوه اجرای آن به چه صورتی است؟
بیش از چهارده سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در طول این مدت تغییر و تحولات زیادی در حجم و شکل اجرایی آن اتفاق افتاده و امروز ابعاد و وسعت زیادی یافته است. توجه این طرح معطوف به زائران آسیب پذیر جامعه است. افرادی که به دلایلی امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند. در قالب این طرح، زمینه تشرف میهمانان حضرت رضا «ع» که یا از همسایگان حضرت رضا «ع» و یا از شهرستان‌های همجوار مشهد مقدس هستند، توسط خدام بارگاه منور رضوی فراهم می‌شود. این زائران در محیطی معنوی پس از قرائت زیارت امام رضا «ع» و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت «ع» در میهمان‌سرای حضرت پذیرایی می‌شوند.
بفرمائید طی یک سال چقدر توانسته‌اید از طریق این طرح امکان زیارت بارگاه منور حضرت رضا «ع» را برای این زائران فراهم آورید؟

در این مدت بیش از نه هزار و ششصد و پنجاه زائر در قالب طرح معین الضعفاء به بارگاه منور رضوی مشرف شدند و از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که برای آنان تدارک دیده شده بهره‌مند می‌شوند. زیارت پنجره فولاد صحن انقلاب، اهدای بسته‌های متبرک و سپس بازگشت به مقصد از دیگر برنامه‌های این طرح است.
در بسیاری از مواقع برای زائران پیش آمده که هزینه بازگشت به شهر و دیار خود را ندارند و به اصطلاح «ابن السبیل» نامیده می‌شوند. خدمتی در آستان قدس وجود دارد که به این زائران در راه مانده و نیازمند کمک کند؟
بله و متولی آن اداره امداد و تسهیلات زائران است. این اداره خدمات متنوعی را برعهده دارد: تهیه لباس و کفش برای زائران نیازمند، معرفی زائران بیمار و مصدوم به مراکز درمانی و دارالشفاء، دعوت از هموطنانی که تاکنون به دلیل فقر مالی به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند، اعزام زائران در راه مانده به موطن و پرداخت هزینه سفر آنان و ... از جمله این اقدامات است. همچنین در طول سال یک یا دو نوبت زمینه تشرف به حرم مطهر و زیارت حضرت رضا(ع) را برای بیماران آسایشگاه‌های سطح شهر مشهد فراهم می‌آورد.
حجم کمک‌هایی که به این زائران در طول سال ارائه می‌شود چقدر است؟
ما از ابتدای سال جاری بیش از شش هزار زائر در راه مانده را به وسیله اتوبوس و یا قطار به محل سکونتشان منتقل کرده‌ایم. از دیگر خدمات بخش امداد آستان قدس می‌توان به اهدای بیش از شش هزار و پانضد مورد کمک هزینه سفر و دویست و پنجاه و پنج مورد پرداخت هزینه سوخت به زائران واجد شرایط، اهدای خدمات درمانی به دویست و هشتاد بیمار نیازمند و اهدای بیش از یک هزار و سیصد و هفتاد مورد البسه به نیازمندان اشاره کرد.
به غیر از این چه خدماتی برای تسهیل امر زیارت و تأمین رفاه زائران انجام می‌دهید؟

اداره امداد و تسهیلات زائران یکی از اداره‌هایی است که خدمات آن مستقیما با زائران در ارتباط است. این اداره در سه بخش امانات نقدی و اشیای ارزشمند، امانت وسائل زائرین و بخش نگهداری اشیای پیدا شده به زائران خدمت‌رسانی می‌کند. در سالی که گذشت بیش از دویست و ده هزار مورد امانت نقدی تحویل و استرداد شده، یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار مورد وسایل امانت گرفته شده و چهل و نه هزار زائر پیدا شده و به همراهان آنها تحویل داده شده است.
بخش جابه‌جایی زائران چطور ...

با توجه به افزایش دو برابری ناوگان حمل و نقل زائران در حرم مطهر، حجم و سرعت خدمت‌رسانی به زائران نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
حتما در داخل حرم مطهر تعدادی صندلی که اصطلاحا به نام صندلی‌های «خود خدمتی» معروف است را مشاهده کرده‌اید. این صندلی‌ها که با نشانه خاص از شهریور سال یکهزار و سیصد و نود و هشت هجری شمسی در اختیار زائران و مجاوران قرار گرفته در هفت ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی، شهید نواب صفوی، باب الرضا «ع»، باب الجواد «ع»، پارکینگ‌های یک و سه و در تمام صحن‌ها و ورودی‌های رواق‌های حرم مطهر مستقر شده‌اند.
علاوه بر این، در حال حاضر نود دستگاه زائربر از مبادی ورودی تا نقطه تشرف حرم در مسیر‌های باب الرضا «ع» به باب السلام، باب الجواد «عم به صحن جمهوری اسلامی، بست طبرسی به بست شیخ حرعاملی، بست طبرسی به بست طوسی و همچنین مسیر خیابان آیت الله طبسی تا ورودی غدیر آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند. امسال بیش از ده میلیون زائر از خدمات ویلچر به صورت امانی، خودخدمتی و گشت صندلی چرخدار استفاده کرده اند. همچنین بیش از چهار میلیون و سیصد هزار زائر از خدمات خودروهای زائربر بهره مند شده اند.
همیشه حرم مطهر در ایام میلاد حضرت رضا(ع) که با گل‌ها و ریسه‌های زیبا آذین بندی می‌شود دیدنی است. این آراستگی تنها اختصاص به این ایام ندارد و ما شاهد این حجم از خدمت‌رسانی در ایام ولادت ائمه اطهار(ع) و مناسبت‌های ملی هستیم. کمی در مورد این خدمت نیز توضیح بفرمائید.
این معاونت همواره در صدد است تا بهترین موقعیت را به لحاظ بصری و نظافت برای زائران این حریم قدسی فراهم آورد. گل‌آرایی، سیاهپوشی، روشنایی و صدها فعالیت دیگر با تلاش شبانه‌روزی بیش از 50 هزار خادم در بخش‌های مختلف به صورت بیست و چهار ساعته به زائران ارائه می‌شود. این نکته را نباید فراموش کرد که حفظ پاکیزگی و تأمین رفاه زائران به صورت مستقیم با زائر در ارتباط است و به عنوان پیشانی و منظر کلیه خدمات آستان قدس رضوی شناخته می‌شود و توجه به آن برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است و می‌توان گفت تمامی خدام در این ایام آماده باش هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه دهند.
نظم و آرامش و سهولت رفت و آمد زائران و راهنمایی آن‌ها، به هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیقی احتیاج دارد تا این جمعیت عظیم دچار سردرگمی و بی نظمی نشود. این وظیفه بر عهده کیست؟
این وظیفه مهم در حوزه حریم حرم، به مدیریت امور انتظامات و تشریفات آستان قدس رضوی سپرده شده است. این مدیریت با بیش از هشت هزار نفر پرسنل با ترکیبی از نیروهای افتخاری در قالب بسیج خواهران و برادران و ارشاد خواهران و برادران و نیروهای استخدامی، به حفظ نظم و انضباط و آرامش در حوزه اماکن متبرکه و تنظیم کار اداره های زیر مجموعه می‌پردازد. علاوه بر نظم و حفظ امنیت، همه ساله در ماه‌های محرم و صفر وظیفه صدور مجوز برای هیئات مذهبی را بر عهده دارد به‌طوری‌که در سال جاری سه هزار و پانصد و سی مجوز برای ورود به حرم مطهر برای آنها صادر شده است. علاوه بر این تعویض پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر و توزیع شیرینی، کیک و خرما در مناسبت‌ها بر عهده این مدیریت است.
به مشارکت بانوان در حرم مطهر اشاره کردید؛ قطعا اقدامات موثری در حوزه بهبود خدمت‌رسانی به زائران خواهر صورت گرفته است...

بله. با احداث رواق حضرت زهرا «س» ویژه بانوان اجرای تمام برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی در این رواق توسط بانوان انجام می‌گیرد. به غیر از این انجام اموری همچون تطهیر، غبارروبی و تنظیف رواق‌های ویژه بانوان، خدمات کتب قرآن و ادعیه(کتب انوار)، جمع‌آوری مهرهای نماز و ... نیز توسط خواهران انجام می‌شود. همچنین روزانه بیش از هفت هزار و هفتصد و نود مترمربع فضای زیارتی و عبادی رواق‌ها و کفشداری‌ها توسط بیست و چهار نیروی خواهر خدمات حرم مطهر که شش هزار و چهارصد متر مربع فرش و حدود هزار و  سیصد متر مربع نیز سنگ فرش تنظیف و غبارروبی می‌شود.
یکی از باشکوه‌ترین مراسم‌ها در حرم مطهر رضوی آیین غباروربی است. در این مراسم چه می‌گذرد و چند نوبت در سال برگزار می‌شود؟
مراسم غبارروبی که با تشریفات خاصی انجام می‌شود چندین نوبت در سال و همزمان با اعیاد مذهبی یا میلاد مسعود یکی از معصومان «ع» توسط تولیت آستان قدس رضوی و همراهانشان صورت می‌گیرد. در این مراسم ابتدا خادمان، حریم رضوی را «قرق» کرده و کلیه درهای ورودی را می‌بندند. پس از آن، درب ضریح مطهر توسط تولیت آستان قدس رضوی گشوده و تمامی نذورات داخل ضریح جمع‌آوری می‌شود. بعد از جمع‌آوری نذورات، درون مضجع شریف و ضریح مقدس با عطر و گلاب شست‌وشو داده شده و در پایان از طرف تولیت به هر یک از دعوت‌شدگان هدیه‌ای شامل مقداری غبار داخل ضریح و نبات متبرک اهدا می‌شود. در سالی که گذشت این آیین ده نوبت برگزار شد؛ پرداخت ضریح مطهر سه مرتبه و پانزده نوبت نیز پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر تعویض گردید.
برای مشاهدۀ اصل خبر اینجا را ببینید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پایگاه خبری شهرک اکباتان به سالنامۀ غیر بر خط تبدیل شد

جاده لاویج

هشتگرد

شهرک اکباتان-3

شهرک اکباتان-2

برنامۀ مؤسسۀ خیریۀ موعود ایرانیان در مگامال

نمایشگاه پیانو در مگامال از نمائی دیگر

نمایشگاه پیانو در مگامال

شهرک اکباتان-1

فلافل سلف سرویس مامان جون شعبۀ اکباتان به منظره ای دیدنی

لاهیجان

غاری در جاده چالوس

ماسوله

سردیس شهید ذاکر حسینی

هوشنگ هموطن، پرویز ایزدی، وحید قربانعلی پور و ولی محمد جوکار در مراسم رونمائی از سردیس شهید ذاکرحسینی

هوشنگ هموطن، مجتبی شمس بیرانوند و پرویز ایزدی در مراسم رونمائی از سردیس شهید ذاکرحسینی

هنر طبیعت

سید محمد باقر قائم مقامی وحید قربانعلی پور

هوشنگ هموطن و علی قربانی

هوشنگ هموطن و سرهنگ دوم مجتبی شمس بیرانوند

هوشنگ شهبازی در مسجد الله «ج»

محل نامناسب تیر چراغ برق

حجت الله صارمی و آرش فلسفی دیوبند

حامد بهداد و پویا برجسته در مگامال

حامد بهداد در مگامال

فیروز دانسته پور در مگامال

آرش فلسفی دیوبند در حال نواختن پیانو

رودخانه چالوس

مهرشهر

پارک نهج البلاغه

چلوسر

تئاتر تلویزیونی «شیخ بهایی» به روی آنتن شبکۀ سۀ سیما رفت

تشریح مفاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و جمعیت هلال‌احمر

سازش در پرونده شش میلیارد تومانی با همت شورای حل اختلاف تهران

اهمیت قاعده فقهی «لاضرر» در ایام شیوع ویروس کرونا

امام جماعت مسجد الزهرا «س» در مسجد الله «ج»

عکس مراسم در مسجد الله «ج»

آفتاب

پارک ساعی

اعضاء گروه مراسم آئینی در روز عزاداری سردار سلیمانی

باغ بختیار

مخالفت جهاد کشاورزی با معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه/ توزیع رایگان جوجه در بابل به‌جای جوجه‌کُشی

متخلفین در موضوع جوجه ها به مراجع قضائی معرفی شوند

توجیهات مسؤولان از خود جوجه کشی بدتر بود

نظرآباد

پیام تسلیت بهمن کبیری پرویزی به خانوادۀ میانجی

غروب زیبا

شیطان کوه در لاهیجان

جنگل نور

یادداشت اینستاگرامی تولیت آستان قدس رضوی درباره تدوین دستورالعمل بازگشایی حرم‌های مطهر