آخرین مطالب

جهش غیر عادی و سریع ویروس آبله میمونی پزشگی - درمان - بهداشت

جهش غیر عادی و سریع ویروس آبله میمونی

بزرگنمایی:

مطالعه جدیدی که در Nature Medicine منتشر شده است، اولین تجزیه و تحلیل ژنومی قوی ویروس را پس از موج کنونی آبله میمون که در سراسر جهان منتشر شده است، ارائه می‌دهد.

این تحقیق ردیابی این ویروس را به شیوع آبله میمون در سال 2017 در نیجریه نشان داد و مشاهده شد که به سرعت حجم بالایی از جهش‌ها را ایجاد کرده است که می‌تواند با افزایش انتقال انسان به انسان مرتبط باشد.

در اوایل ماه مه یک مورد آبله میمون در یکی از ساکنان بریتانیا که اخیراً از سفر در نیجریه بازگشته بود، تایید شد. تا پایان ماه ده‌ها مورد دیگر در سراسر جهان شناسایی شده بودند؛ از اسپانیا، آلمان و فرانسه گرفته تا استرالیا، مکزیک و آمریکا.

ماهیت گسترده انتشار ویروس بی سابقه بود. علی رغم بومی بودن در بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و غربی، آبله میمون قبلاً هرگز به طور قابل توجهی در سراسر جهان گسترش نیافته بود.

دانشمندان به سرعت شروع به مطالعه ژنوم این ویروس کردند تا بفهمند از کجا آمده است و چگونه می‌تواند متفاوت از آنچه در این ویروس دیده می‌شود، باشد.

گذشته این تحقیق جدید به رهبری تیمی از دانشمندان در پرتغال، 15 نمونه ویروسی مختلف را از افراد آلوده، مورد مطالعه قرار داد.

اولین پیوند ژنومی که در تحقیقات شناسایی شد، ارتباط با مجموعه‌ای از موارد آبله میمون بود که در اسرائیل، سنگاپور و بریتانیا از سال 2018 و 2019 شناسایی شد.

همه این موارد قبلاً به مسافرانی که از نیجریه بازمی‌گشتند، مرتبط بوده‌اند و یک ارتباط ژنومی بیشتر به شیوع آبله میمون در نیجریه از سال 2017/2018 بازمی‌گردد.

شاید غیرمنتظره‌ترین یافته در مطالعه جدید این باشد که به نظر می‌رسد سویه فعلی آبله میمون یک دوره جهش غیرمعمول سریع را پشت سر گذاشته است.

پژوهشگر ارشد این پروژه، ژائو پائولو گومز گفت: به طور معمول تنها انتظار می‌رود این ویروس چند جهش جدید در سال انباشته کند؛ اما به نظر می‌رسد تکراری که در حال حاضر در گردش است، حاوی حدود 50 جهش جدید است. با توجه به این که این ویروس آبله میمون 2022 احتمالاً از نسل ویروسی است که در سال 2017 در نیجریه شیوع یافت، انتظار نمی‌رود بیش از 5 تا 10 جهش اضافی، به جای حدود 50 جهش مشاهده شده، وجود داشته باشد.

فرضیه غالب این است که ویروس برای چندین سال بین سال‌های 2019 تا 2022 به‌طور غیرقابل شناسایی در یک کشور بومی در گردش بوده است.

شیوع جهانی کنونی به احتمال زیاد از یک مبداء منشاء گرفته است و سپس با یک یا چند رویداد فوق‌پراکنده در اوایل سال 2022 تقویت شده است؛ سپس باعث گسترش توده وسیعی شد که متعاقباً در ماه‌های آوریل و می‌ شناسایی شد.

گومز در صحبت با MedPage Today گفت: بسیاری از جهش‌هایی که در حال حاضر شناسایی شده‌اند با پروتئین‌های سیستم ایمنی انسان مرتبط هستند. این مطلب نشان می‌دهد که ممکن است ویروس به سرعت با انتقال انسان به انسان سازگار شده باشد.

جهش‌های متعددی که در طول انتقال فرد به فرد در سال 2022 مشاهده می‌کنیم، بر پروتئین‌های مرتبط با سیستم ایمنی انسان تاثیر می‌گذارد، بنابراین ممکن است به معنای فرآیند سازگاری با انسان باشد.

به نظر می‌رسد با سرعتی سریعتر از حد انتظار رخ می‌دهد که با مشاهده غیرمنتظره بیش از حد جهش [سویه]2022 در مقایسه با اجدادش مطابقت دارد.

هیو آدلر، از دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول گفت: این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ما در مورد ژنتیک آبله میمون، ویروسی که بیش از 50 سال است در گردش است، اطلاعات کمی داریم.

آدلر همچنین تاکید کرد که هنوز خیلی زود است که دقیقا بدانیم جهش‌های جدید ذکر شده در این مطالعه چه معنایی برای انتقال یا شدت بیماری دارند.

آدلر گفت: نویسندگان تعداد غیرمنتظره‌ای از جهش‌ها در ویروس را توصیف می‌کنند، اما پیامد‌های آن‌ها برای شدت بیماری یا قابلیت انتقال نامشخص است.

ما هیچ تغییری در شدت بیماری بالینی در بیمارانی که در شیوع فعلی تشخیص داده شده اند، شناسایی نکرده ایم. تا 24 ژوئن 2022، بیش از 4100 مورد آبله میمون در حدود 50 کشور گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً یک هیئت مشاوره اضطراری برای ارزیابی وضعیت جهانی تشکیل داده است.

در حالی که این پانل «ماهیت اضطراری رویداد» را تشخیص داد، از توصیه به سازمان جهانی بهداشت برای اعلام این همه‌گیری به‌عنوان اورژانس بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) خودداری کرد. PHEIC زمانی توسط WHO اعلام می‌شود که یک بیماری جدید در سطح بین المللی در حال گسترش است و برای مدیریت نیاز به یک واکنش هماهنگ جهانی دارد.

در حال حاضر دو بیماری عفونی با اعلامیه PHEIC وجود دارند: فلج اطفال و COVID-19. تردید سازمان بهداشت جهانی در اعلام این همه‌گیری آبله میمون به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی مورد انتقاد چندین متخصص بیماری‌های عفونی قرار گرفته است.

الکساندرا فیلان، کارشناس سیاست جهانی بهداشت، در صحبت با ساینس اینسایدر، هدف از سیاست اعلام اضطراری سازمان بهداشت جهانی را زیر سوال برد.

فیلان در ایمیلی به ساینس گفت: این مکانیزم هشدار جهانی بهداشت عمومی است و من نگرانم که انتظار چند هفته قبل از جلب توجه کافی سیاسی برای انتقال جامعه چه معنایی خواهد داشت. من فکر می‌کنم کاملاً واضح است که زمان بازنگری در مورد هدف PHEIC و این که آیا معیار‌ها برای هدف آن‌ها برای هشدار دادن به جامعه جهانی مناسب هستند.

راینا مک اینتایر، متخصص بیماری‌های عفونی که در گذشته بر روی آبله میمون مطالعه کرده است، گفت: انتشار جدید این ویروس «قطعاً غیرمعمول» است.

او در کنار درخواست از مقامات بهداشت جهانی برای انجام هر کاری که می‌توانند برای جلوگیری از انتشار این ویروس انجام دهند، احتمال می‌دهد کووید 19 ممکن است در ظهور ناگهانی این شیوع نقش داشته باشد.

در حالی که کاهش ایمنی ناشی از واکسیناسیون‌های قبلی آبله ممکن است عاملی در افزایش شیوع ویروس باشد، مک اینتایر متعجب است که آیا عفونت‌های SARS-CoV-2 پاسخ‌های ایمنی را در افراد مختل کرده است و آن‌ها را مستعد ابتلا به عفونت‌های ناشی از آبله میمون می‌کند یا خیر.

مک اینتایر در مقاله‌ای برای The Conversation نوشت: هنگامی که افراد از COVID-19 بهبود می‌یابند، سیستم ایمنی بدنشان مختل می‌شود؛ بنابراین افرادی که مبتلا به کووید بوده اند ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های دیگر باشند. ما همین را در مورد عفونت سرخک می‌بینیم. این ویروس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌های دیگر را برای دو تا سه سال بعد افزایش می‌دهد.

مطالعه جدید در Nature Medicine منتشر شده است.

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چرا تصاویر علی کریمی از تهران جمع شد

محدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ایران به دنبال کاهش پهنای باند توسط وزارت ارتباطات

شناسایی اولین مورد آبله میمونی در کشور

والیبال زنان فینالیست مسابقات کشورهای اسلامی شد

فدراسیون فوتبال هند تعلیق شد

هاکی قهرمانی آسیا؛ مردان ایران نایب قهرمان شدند

فیفا پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را تایید کرد

بروز کسری بودجه در 4 ماه اول امسال باوجود جهش درآمد نفت و مالیات

برق 30 اداره در تهران قطع شد

از مرگ زودرس پیشگیری کنید

در صورت مسمومیت غذایی این نکات را رعایت کنید

عکس روز 25 مرداد 1401

گونه جدید مار

جدیدترین روش‌ها برای درمان افسردگی در خانه

چطور در واتساپ شماره خود را از مخاطبین مخفی کنیم؟

هشدار جدی به خریداران خودرو / سازمان مالیاتی اطلاعیه داد

زنان باردار با این راهکارها سیستم ایمنی شان را تقویت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند

پیش‌بینی درصد ریزش دلار پس از توافق

گیاه زعفران به‌دلیل خواص بی‌نظیرش می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی افراد تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

رقیب غول‌پیکر جیمز وب به میدان آمد

عکس روز 24 مرداد 1401

پاپریکا ؛ ادویه‌ای برای پاکسازی کبد و درمان سرماخوردگی

ترس دولت از افزایش حقوق‌ها

سلاح‌های ضد ماهواره‌ای چیستند و چگونه فضا را تهدید می‌کنند؟

خبر فوری از یارانه 400 هزار تومانی /یارانه شهریور 1401 نقدی است یا کالایی؟

سیاست های زنانه -1

ویتامین D برای بیماران حیاتی است/ علائم فیبرومیالژیا را بشناسیم

عکس روز 23 مرداد 1401(2)

تحصیلات و روابط میان زن و شوهر

واتس‌اپ امکان تایید اعضای جدید گروه‌ها را برای ادمین‌ها فراهم می‌کند

"واسکولیت" چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

تلگرام با پلتفرم جدید ایموجی‌ها و تنظیمات بیشتر برای حریم خصوصی آپدیت شد

باغ محتشم رشت آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج می‌شود

بازار برنج در شرایط رکود قرار گرفته؛ خرید و فروش متوقف شده است

جزئیات قتل محیط‌بان کرمانشاهی/ قتل با 8 گلوله اسلحه کلاش/ متهم متواری شد

پرسپولیس صداوسیما را تحریم کرد

لیگ برتر فوتبال ؛ ذوب آهن 0 - پرسپولیس 0 / زور سرخپوشان به ذوب‌آهن 10 نفره نرسید

خفاش مکزیکی

یکی از کم‌خطرترین راه های کاهش وزن

عکس روز- 22 مرداد 1401

سیاست های همسر داری - 22 مرداد 1401

سرطان دهانه رحم ؛ دومین سرطان شایع در زنان / گارداسیل، واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

دانستنی های جدید درباره میمونها

ناهنجاری قلبی و آلزایمر

ناسا: یک سیارک خطرناک به اندازه یک نهنگ آبی از کنار زمین عبور می‌کند

مدیرعامل باشگاه نساجی: نامه فیفا درباره حضور بانوان، لیگ را بدون تماشاگر کرد

با اعلام باشگاه شباب الاهلی؛ قایدی به استقلال پیوست

استقلال 0 - سپاهان 2 / آبی‌ها با شکست در خانه فصل را آغاز کردند

عکس روز- 21 مرداد 1401(2)

سرماخوردگی در تابستان چه ارتباطی با کرونا ویروس دارد؟