آخرین مطالب

چند عامل اصلی خستگی دایمی را بشناسید پزشگی - درمان - بهداشت

چند عامل اصلی خستگی دایمی را بشناسید

  بزرگنمایی:

به گزارش پایگاه خبری شهرک اکباتان به نقل از بهداشت نیوز ؛ اگر بیش از حد احساس خستگی می‌کنید یا انرژی کمی دارید، تنها نیستید. خستگی ممکن است در اثر عوامل ساده‌ای مانند کمبود خواب یا سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شود. با این حال ، گاهی ممکن است شرایط سلامتی زمینه‌ای نیز در بروز خستگی‌های طولانی‌مدت مؤثر باشند.

خستگی را اغلب می‌توان با اصلاح سبک زندگی یا رژیم غذایی، جبران کمبود مواد مغذی و یا درمان یک بیماری زمینه‌ای بهبود بخشید. با این حال، برای بهبود خستگی، باید دلایل اصلی آن را ریشه‌یابی کنید.

در این مطلب پنج دلیل علمی وجود دارد که به شما می‌گوید چرا همیشه خسته هستید.

1. نداشتن خواب کافی و باکیفیت
خواب کافی برای سلامت کلی ضروری است. متأسفانه، بسیاری از ما به اندازه کافی نمی‌خوابیم و همین موضوع ممکن است منجر به خستگی شود.
در طول خواب، بدن شما برخی فرآیندهای حیاتی از جمله ترشح هورمون‌های مهم رشد و ترمیم و بازسازی سلول‌ها را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر مردم پس از بیدار شدن از یک خواب باکیفیت، احساس شادابی، هوشیاری و انرژی زیادی دارند.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل 7 ساعت در شب بخوابند تا سلامت مطلوبی داشته باشند.

2. کمبود مواد مغذی
کمبود مواد مغذی ممکن است باعث شود که شما به طور روزانه احساس خستگی کنید، حتی اگر بیش از 7 ساعت بخوابید.

کمبود مواد مغذی زیر با خستگی مرتبط است :

آهن ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) ، نیاسین (ویتامین B3) ، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) ، پیریدوکسین (ویتامین B6) ، فولات (ویتامین B9) ، ویتامین  B12، ویتامین دی ، ویتامین سی ، منیزیم.

به طور معمول ، خستگی ناشی از کمبود یک یا چند ماده مغذی پس از نرمال شدن سطح مواد مغذی بهبود می‌یابد.

3. استرس
اگرچه داشتن میزان کمی استرس در شرایط مختلف طبیعی است، اما استرس مزمن با خستگی مرتبط است. در واقع، استرس مزمن ممکن است منجر به اختلال “خستگی مرتبط با استرس (ED)” شود که چنین وضعیتی با علائم روانی و فیزیکی خستگی مشخص می‌شود.

4. عدم تعادل در رژیم غذایی
رژیم غذایی شما به طور قابل توجهی بر احساسات شما تأثیر می‌گذارد. برای حفظ انرژی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن برای انجام فرآیندهای حیاتی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی بسیار مهم است.

کم‌خوری، یا خوردن غذاهای فرآوری‌شده با مواد مغذی کم، ممکن است منجر به کمبود کالری شود که همین عامل علت خستگی است.

داشتن یک رژیم غذایی بدون غذاهای فرآوری‌شده، اما غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و منابع پروتئینی مانند ماهی و تخم مرغ، به کاهش خستگی، داشتن خوابی سالم و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند.

5. مصرف بیش از حد کافئین
اگرچه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شما انرژی موقتی می‌دهند، اما مصرف بیش از حد آنها ممکن است به تدریج شما را خسته‌تر کند و دلیل این موضوع این است که کافئین بیش از حد می‌تواند به روتین خواب شما آسیب بزند و همین عاملی برای بروز خستگی است.

نوشیدن بیش از حد کافئین با افزایش دلشوره‌های شبانه، بی‌خوابی، افزایش شب‌بیداری، کاهش کل زمان خواب و خواب‌آلودگی در طول روز مرتبط است. اگر در حال حاضر با مشکلات مربوط به خواب مواجهید، سعی کنید کافئین مصرفی خود را کاهش دهید تا ببینید که آیا به بهبود خواب و سطح انرژی شما کمک می‌کند یا خیر.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چرا تصاویر علی کریمی از تهران جمع شد

محدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ایران به دنبال کاهش پهنای باند توسط وزارت ارتباطات

شناسایی اولین مورد آبله میمونی در کشور

والیبال زنان فینالیست مسابقات کشورهای اسلامی شد

فدراسیون فوتبال هند تعلیق شد

هاکی قهرمانی آسیا؛ مردان ایران نایب قهرمان شدند

فیفا پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را تایید کرد

بروز کسری بودجه در 4 ماه اول امسال باوجود جهش درآمد نفت و مالیات

برق 30 اداره در تهران قطع شد

از مرگ زودرس پیشگیری کنید

در صورت مسمومیت غذایی این نکات را رعایت کنید

عکس روز 25 مرداد 1401

گونه جدید مار

جدیدترین روش‌ها برای درمان افسردگی در خانه

چطور در واتساپ شماره خود را از مخاطبین مخفی کنیم؟

هشدار جدی به خریداران خودرو / سازمان مالیاتی اطلاعیه داد

زنان باردار با این راهکارها سیستم ایمنی شان را تقویت کنند تا به کرونا مبتلا نشوند

پیش‌بینی درصد ریزش دلار پس از توافق

گیاه زعفران به‌دلیل خواص بی‌نظیرش می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی افراد تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

رقیب غول‌پیکر جیمز وب به میدان آمد

عکس روز 24 مرداد 1401

پاپریکا ؛ ادویه‌ای برای پاکسازی کبد و درمان سرماخوردگی

ترس دولت از افزایش حقوق‌ها

سلاح‌های ضد ماهواره‌ای چیستند و چگونه فضا را تهدید می‌کنند؟

خبر فوری از یارانه 400 هزار تومانی /یارانه شهریور 1401 نقدی است یا کالایی؟

سیاست های زنانه -1

ویتامین D برای بیماران حیاتی است/ علائم فیبرومیالژیا را بشناسیم

عکس روز 23 مرداد 1401(2)

تحصیلات و روابط میان زن و شوهر

واتس‌اپ امکان تایید اعضای جدید گروه‌ها را برای ادمین‌ها فراهم می‌کند

"واسکولیت" چیست و چه افرادی در معرض ابتلا هستند؟

تلگرام با پلتفرم جدید ایموجی‌ها و تنظیمات بیشتر برای حریم خصوصی آپدیت شد

باغ محتشم رشت آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج می‌شود

بازار برنج در شرایط رکود قرار گرفته؛ خرید و فروش متوقف شده است

جزئیات قتل محیط‌بان کرمانشاهی/ قتل با 8 گلوله اسلحه کلاش/ متهم متواری شد

پرسپولیس صداوسیما را تحریم کرد

لیگ برتر فوتبال ؛ ذوب آهن 0 - پرسپولیس 0 / زور سرخپوشان به ذوب‌آهن 10 نفره نرسید

خفاش مکزیکی

یکی از کم‌خطرترین راه های کاهش وزن

عکس روز- 22 مرداد 1401

سیاست های همسر داری - 22 مرداد 1401

سرطان دهانه رحم ؛ دومین سرطان شایع در زنان / گارداسیل، واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

دانستنی های جدید درباره میمونها

ناهنجاری قلبی و آلزایمر

ناسا: یک سیارک خطرناک به اندازه یک نهنگ آبی از کنار زمین عبور می‌کند

مدیرعامل باشگاه نساجی: نامه فیفا درباره حضور بانوان، لیگ را بدون تماشاگر کرد

با اعلام باشگاه شباب الاهلی؛ قایدی به استقلال پیوست

استقلال 0 - سپاهان 2 / آبی‌ها با شکست در خانه فصل را آغاز کردند

عکس روز- 21 مرداد 1401(2)

سرماخوردگی در تابستان چه ارتباطی با کرونا ویروس دارد؟